Hur börjar jag?

Bästa sätten att börja med yoga hos oss

.

yoga hos ashtanga yoga uppsala

.

 BÖRJA MED YOGA HOS OSS - 3 BRA SÄTT:.

.
1. Nybörjar-intro - allra bäst

Vår rekommendation är att starta med en nybörjar-intro. Vi tycker att det är det allra bästa sättet att börja på.

Våran intro är en intensivkurs á 3 tillfällen som vi har några gånger per termin. Den ger en bra uppfattning om vad Ashtanga är, och om det är en yogaform som passar dig.

Grunderna i ashtangayoga som vi lär ut dem, ger också en bra bas för många av våra andra yogaklasser som Flow, YinYang och Core&Stab.
.

2. Ashtanga 1 + andra terminskurser

Du kan också börja med terminskursen Ashtanga 1. Den liknar nybörjar-intro i upplägg, men löper över flera veckor 1 gång/vecka

Vi har även terminskurser i hathayoga, Yoga Lugn & yinyoga, som också passar bra för nybörjare. Du kan också börja med gravidyoga eller  MammaBaby-yoga, om du är gravid eller precis har fått barn.

Om du vill yoga oftare än 1 gång i veckan ska du köpa ett kort, t ex terminskort istället. Då kan du komma så ofta du vill (läs mer nedan).
.

3. PT-yoga - privatlektioner

PT-yoga fungerar också bra som ingång. Passar extra bra om:

• du vill avancera lite snabbare

• du tvärtom vill ta det extra lugnt och långsamt

• du inte trivs med gruppaktiviteter

• du har allvarliga problem med kroppen och behöver extra uppmärksamhet

• datumen för våra intro- och terminskurser inte funkar

..

yoga hos ashtanga uppsala

.

JAG HAR YOGAT FÖRUT - VAD SKA JAG VÄLJA?

.
Om du har yogavana men inte har gjort Ashtanga, rekommenderar vi ändå att starta med en intro, så att du får med dig grunderna och hur vi jobbar. Efter en sådan 3 dagars intensivkurs kan du kanske fortsätta på en mer avancerad nivå, om det känns som att det är läge för det - eller börja på Mysore.

Samma gäller om du har gått på ashtangayoga, men haft lång paus: En intro-kurs är ett perfekt sätt att repetera grunderna och komma igång igen.

Eller så köper du ett terminskort, så kan du varva Ashtanga 1 där vi går igenom grunderna med andra klasser.

Du kan naturligtvis också välja att gå en terminskurs eller att ta privatlektioner istället, om det passar bättre.

.

.

HUR FORTSÄTTER JAG SEN?

.
Om du vill fortsätta på ordinarie schemat efter en intro-kurs finns följande alternativ:
.

1. Köp ett kort

Om du vill yoga regelbundet (något vi rekommenderar, se nedan) är årskort och terminskort våra mest prisvärda alternativ. Med ett terminskort/årskort kan du yoga så ofta du vill och komma på alla klasser på schemat, även Mysore och kurser. Vi har också dagkort, månadskort och klippkort.
.

• Se hela utbudet av kort + priser

.

2. Boka in dig på en terminskurs

Om du har mycket och svårt att få till det tidsmässigt, är en terminskurs en gång/vecka ett bra alternativ. Efter en intro kan du gå terminskursen Ashtanga 2. Om du känner att du vill ta det lite långsammare och repetera mer kan du gå Ashtanga 1. Eller välj någon av våra övriga terminskurser Yin, Hatha eller Yoga Lugn, om du vill ta det extra lugnt.
.

• Se alla våra terminskurser

.

.

HITTA REGELBUNDENHET

.
Du kanske vill känna dig för och se hur du trivs hos och gillar oss, innan du satsar och köper terminskort eller årskort. Då kan du börja med att boka in dig på en terminskurs eller köpa ett klippkort.

Men: Regelbundenhet är A & O och gör hela skillnaden, det gäller särskilt ashtangayoga. Att yoga några gånger i veckan är mycket bättre än att yoga någon gång i månaden. Du kommer in i yogan, utvecklas snabbare och får helt enkelt mycket roligare när du yogar regelbundet. Du kan naturligtvis yoga hemma och komma till oss någon gång ibland. Men vi lär känna dig mycket bättre och kan hjälpa dig på ett helt annat sätt om vi träffar dig lite oftare.

Vi hoppas därför såklart att du ska välja att yoga några gånger i veckan. För att göra det lättare att ta det steget har vi ofta någon form av erbjudande/specialpris på resterande del av terminen, för dig som precis gått en intro-kurs. Inför terminsstarten brukar vi också ha Early Bird, boka tidigt-rabatt - håll utkik i shopen 🙂

.

.

ÄR ASHTANGA KANSKE FÖR SVÅRT FÖR MIG?

.
Nej, antagligen inte - vi jobbar med Mysore style och anpassar efter individ.

Om en googlar olika yogaformer kan en möjligen få uppfattningen att Ashtanga är väldigt avancerat och bara för vissa. Vi håller inte med, utan tycker tvärtom att ashtangayoga kan passa alla.

Vi har elever i alla åldrar, med alla sorts kroppar och bakgrunder: Pensionärer, studenter, medelålders, smala, tjocka, långa, korta, sportiga, soffpotatisar, viga, stela. Flest kvinnor (det vanliga i yogavärlden), men också en del män. Vissa väljer att mest gå på våra riktigt lugna pass - men nästan alla har ashtangayogan som bas.

För oss handlar Ashtanga yoga om andning, bålstabilitet, självkännedom och medveten närvaro. Om du kan sätta benet bakom nacken eller inte är helt irrelevant: Det behövs inte för att du ska få uppleva och ta del av yogans positiva effekter.

Men ja, det finns en hel del galet svåra yoga-ställningar i ashtangayogans serier. De börjar du inte med förrän du är redo - dvs möjligen aldrig. Det andra går att modifiera efter förmåga.

Känner du dig ändå osäker? Testa en nybörjar-intro! Eller kontakta oss först, om du har frågor och funderingar. Sen så har vi ju en hel del andra yogaformer (närmare bestämt 8 st), om du trivs hos o gillar oss, men att just Ashtanga kanske inte är för dig.