Hur börjar jag?

Bästa sätten att börja med yoga hos oss

.

yoga hos ashtanga yoga uppsala

.

 BÖRJA MED YOGA HOS OSS - 3 ALTERNATIV:.

.
1. Intro - grunderna i yoga

Vi rekommenderar alla att starta med en intro grundkurs. Du kan välja mellan att gå en helg-intensiv á 3 tillfällen, eller en terminskurs, som löper över flera veckor 1 gång/vecka. Vi tycker att helg-intensiven är det allra bästa sättet att börja på, men båda är likvärdiga i innehåll och upplägg.

Våran intro ger en bra uppfattning om vad Ashtanga yoga är och om det är en yogaform som passar dig. Du får lära känna oss och hur vi jobbar och se hur du trivs med det. Grunderna i ashtangayoga som vi lär ut dem, ger också en bra bas för många av våra andra yogaklasser som Flow, YinYang och Core&Stab.
..

2. Andra yogaformer

Vi har även terminskurser i hathayoga, Yoga Lugn & yinyoga, som också passar bra för nybörjare. Eller så kan du börja med gravidyoga eller  MammaBaby-yoga, om du är gravid eller precis har fått barn.
.

3. PT-yoga - privatlektioner

PT-yoga fungerar också bra som ingång. Passar extra bra om:

• du vill avancera lite snabbare

• du tvärtom vill ta det extra lugnt och långsamt

• du inte trivs med gruppaktiviteter

• du har allvarliga problem med kroppen och behöver extra uppmärksamhet

• datumen för våra intro- och terminskurser inte funkar

..

yoga hos ashtanga uppsala

.

HUR FORTSÄTTER JAG SEN?

.
Om du vill fortsätta på det ordinarie schemat efter en intro-kurs finns följande alternativ:
.

1. Köp ett kort

Om du vill yoga regelbundet (något vi rekommenderar, se nedan) är årskort och terminskort våra mest prisvärda alternativ. Med ett terminskort/årskort kan du yoga så ofta du vill och komma på alla klasser på schemat, även Mysore och kurser.
.

• Se hela utbudet av kort + priser

.

2. Boka in dig på en terminskurs

Om du har mycket och svårt att få till det tidsmässigt, är en terminskurs en gång/vecka ett bra alternativ. Efter en intro kan du gå terminskursen Ashtanga 2. Om du känner att du vill ta det lite långsammare och repetera mer kan du gå Ashtanga 1. Eller välj någon av våra övriga terminskurser Yin, Hatha eller Yoga Lugn, om du vill ta det extra lugnt.
.

• Se alla våra terminskurser

.

.

JAG HAR YOGAT FÖRUT - VAD SKA JAG VÄLJA?

.
Om du har yogavana men inte har gjort Ashtanga, rekommenderar vi ändå att starta med en intro-helg, så att du får med dig grunderna och hur vi jobbar. Efter en sådan 3 dagars intensivkurs kan du köpa kort och fortsätta på allt på schemat - och kanske börja på Mysore.

Samma gäller om du har gått på ashtangayoga, men haft lång paus: En intro-kurs kan vara ett perfekt sätt att repetera grunderna och komma igång igen.

Du kan naturligtvis också välja att gå en terminskurs eller att ta privatlektioner istället, om det passar bättre.

.

.

HITTA REGELBUNDENHET

.
Du kanske vill fortsätta känna dig för och se hur du trivs hos och gillar oss ett tag till, innan du satsar och köper terminskort eller årskort. Då kan du börja med att boka in dig på en terminskurs eller köpa ett klippkort.

Men: Regelbundenhet är A & O och gör hela skillnaden, det gäller särskilt ashtangayoga. Att yoga några gånger i veckan är mycket bättre än att yoga någon gång i månaden. Du kommer in i yogan, utvecklas snabbare och får helt enkelt mycket roligare när du yogar regelbundet. Du kan naturligtvis yoga hemma och komma till oss någon gång ibland. Men vi lär känna dig mycket bättre och kan hjälpa dig på ett helt annat sätt om vi träffar dig lite oftare.

Vi hoppas därför såklart att du ska välja att yoga några gånger i veckan. För att göra det lättare att ta det steget har vi ofta någon form av erbjudande/specialpris på resterande del av terminen, för dig som precis gått en intro-kurs. Inför terminsstarten brukar vi också ha Early Bird, boka tidigt-rabatt - håll utkik i shopen 🙂

.

.

ÄR ASHTANGA KANSKE FÖR SVÅRT FÖR MIG?

.
Nej, antagligen inte - vi jobbar med Mysore style och anpassar efter individ.

Om en googlar olika yogaformer kan en möjligen få uppfattningen att Ashtanga är väldigt avancerat och bara för vissa. Vi håller inte med, utan tycker tvärtom att ashtangayoga kan passa alla.

Vi har elever i alla åldrar, med alla sorts kroppar och bakgrunder: Pensionärer, studenter, medelålders, smala, tjocka, långa, korta, sportiga, soffpotatisar, viga, stela. Flest kvinnor (det vanliga i yogavärlden), men också en del män. Vissa väljer att mest gå på våra riktigt lugna pass - men nästan alla har ashtangayogan som bas.

För oss handlar Ashtanga yoga om andning, bålstabilitet, självkännedom och medveten närvaro. Om du kan sätta benet bakom nacken eller inte är helt irrelevant: Det behövs inte för att du ska få uppleva och ta del av yogans positiva effekter.

Men ja, det finns en hel del galet svåra yoga-ställningar i ashtangayogans serier. De börjar du inte med förrän du är redo - dvs möjligen aldrig. Det andra går att modifiera efter förmåga.

Känner du dig ändå osäker? Testa en nybörjar-intro! Eller kontakta oss först, om du har frågor och funderingar. Sen så har vi ju en hel del andra yogaformer (närmare bestämt 8 st), om du trivs hos o gillar oss, men att just Ashtanga kanske inte är för dig.