Ashtanga

Personlig utveckling via kroppen

tjejer som utövar ashtangayoga

OM ASHTANGA

Ashtanga yoga* är en dynamisk yogaform från Mysore, södra Indien. En fast serie ställningar ( asanas ) binds ihop med en viss andningsteknik ( ujjayi ) tillsammans med specifika rörelsesekvenser som utförs i takt med andningen ( vinyasa ).

Andningstekniken och rörelserna i kombination med så kallade kroppslås ( bandhas ) gör så att du svettas. Svettningen gör dig mer flexibel och hjälper dig att rensa ut gifter och slaggprodukter.

Huvudfokus ligger på andning, koncentration och medveten närvaro. Men med regelbunden praktik blir du också vig, stark och vältränad.

Läs mer om Ashtanga yoga – en numera klassisk text av Annie Pace.

.

*) En mer korrekt benämning av det här sättet att utföra yoga-asana på är egentligen Ashtanga vinyasa yoga: Ashtanga yoga betyder egentligen den 8-faldiga vägens yoga enligt Patanjalis yoga sutras, en av de mest betydande yogatexterna inom yogafilosofi – som inte handlar särskilt mycket om asana.

För enkelhetens skull har vi ändå valt fortsättningsvis kalla den här yogaformen Ashtanga yoga (.och, mer korrekt på svenska, ashtangayoga.), dvs utan vinyasa. eftersom:

1. Hos gurun i Mysore heter den så ( läs mer nedan )

2. De flesta i Väst kallar den så

3. Det blir kortare – “Ashtanga yoga” är redan i sig rätt långt 🙂

GURUJI 1915-2009

Sri K. Pattabhi Jois (eller Guruji, som hans elever kallade honom) introducerade Ashtanga yoga i västvärlden. Han var elev till Krishnamacharya, som brukar kallas den moderna yogans grundare.

Guruji började med Ashtanga yoga när han var 12 år och han assisterade Krishnamacharya under många år. Han var också professor i Advaita Vedanta och undervisade vid sanskrit-universitetet i Mysore under 35 års tid.

I början av 70-talet började han lära ut Ashtanga yoga till de första västerlänningarna. Den första tiden hade han bara en handfull elever. På 90-talet exploderade antalet och 2003 öppnade han en ny och mycket större shala för att alla skulle få plats.

Guruji undervisade sex dagar i veckan fram till de sista par åren av sitt liv. Idag har hans dotterson Sharath Jois tagit över verksamheten, och tusentals elever vallfärdar numera varje år till Mysore för att studera Ashtanga yoga med honom.

 

Se video där Guruji pratar om hur yoga handlar om självkännedom och är för alla:

Sharath, Guruji i Mysore
mysore-klass

MYSORE

Med s.k. Mysore menas “traditionell undervisningsstil enligt Pattabhi Jois”. Det gäller över hela världen när man pratar om Ashtanga yoga – även här hos oss i Uppsala.

Mysore är den stad i södra Indien där Guriji bodde och verkade och där hans Ashtanga Yoga Institute fortfarande drivs av dottersonen Sharath. På våra Mysore-klasser undervisar vi på samma vis som man alltid gjort där:

Alla jobbar i egen takt med sitt program. Läraren går runt och assisterar varje elev enskilt. Serien anpassas individuellt efter de förutsättningar man har. Man kan lite förenklat beskriva Mysore som en blandning mellan privatlektion och egen träning – fast i grupp.

Det här sättet att undervisa och lära sig yoga på är typiskt för just Ashtanga yoga och det är Mysore som gör ashtangayogan – som vi ser det – sant terapeutisk. Den första serien (Primary Series), som de flesta jobbar med länge, kallas också mycket riktigt för “Yoga Chikitsa” dvs “Yoga Therapy”.

Läs mer om hur Mysore style fungerar hos oss.

SERIER

Ashtangayogans ställningar (asanas) är indelade i sex serier. De utförs alltid i en viss, bestämd ordning. Man börjar med att lära sig en liten del av den första serien. Vartefter man är redo läggs fler positioner till.

Det brukar ta några års regelbunden yoga innan man behärskar hela den första serien (primary series). Först därefter är man redo att börja på den andra serien. Din lärare ser när det är dags för en ny ställning. Eller fråga, om du känner att det är dags.

Kom ihåg att essensen av yoga inte handlar om att göra så många positioner som möjligt. Tanken med yoga-ställningarna är att de ska öppna upp, rena och stärka kroppen och sinnet, och därmed förbereda oss för meditation.

Du behöver inte gå vidare i serierna för att yogan ska verka. Det gör den ändå. Också väldigt få ställningar utförda med koncentration, andning och kroppslås (bandha) ger dig tillgång till yogans positiva effekter.

Kom ihåg att yogan tar tid – låt den få göra det 🙂

 

PDF Solhälsningar
Hemläxa för alla Ashtanga-nybörjare!

PDF PrimarySeries
Seriepapper – första serien. 

ashtanga yogaklass
prayer hands

MANTRA

Hos Ashtanga Yoga Uppsala börjar och avslutar vi alltid klasserna i Ashtanga yoga med att sjunga ett mantra på sanskrit (ett slags icke-religiös bön). Som ett sätt att först vända uppmärksamheten till och sedan avrunda yogapasset.

I inledningsmantrat tackar vi våra yttre och inre läromästare och hyllar Patanjali – ett av de viktigare namnen inom yogafilosofi. I avslutningsmantrat önskar vi fred, lycka och välstånd till mänskligheten och existensen.

På ledd klass sjunger vi mantrat gemensamt. På Mysore-klass sjunger vi inledningsmantrat gemensamt när klassen startar. Kommer du senare sjunger du mantrat tyst för dig själv. Avslutningsmantrat sjunger du tyst för dig själv.

PDF Ashtanga Mantra
Sanskrit + översättning.

Vi jobbar på att få till en ljudfil, så att du kan lyssna på mantrat. Tills dess kan du be någon av oss “fröknar” att sjunga in mantrat på din telefon = gör det lättare att öva in det 🙂

 

Fler mantran

Våra pranayama-klasser inleder vi istället med ett vediskt freds-mantra från Upanishaderna: Sahanavavatu. Vi sjunger också en del andra mantran – skriv ut & ta med pdf:en nedan om du behöver 🙂

PDF fler mantran
Sanskrit + översättning.

 

LADIES HOLIDAY

De 3 första dagarna under menstruationen ska du enligt Ashtanga-traditionen ta paus från yogan, s.k. “Ladies Holiday”.

För många kan det vara skönt att ta det lite lugnt de dagarna, särskilt om man har ont eller blöder mycket. En del kanske tvärtom tycker att yogan hjälper mot mensvärk osv, och vill absolut yoga då. Medan andra knappt känner av sin mens och därför kanske tycker att det känns onödigt att vila från yogan.

Vi rekommenderar:

Om du yogar regelbundet flera gånger i veckan och jobbar med ashtangayogans kroppslås, kan det vara bra att vila helt från yogan ett par dagar när du har mens. Undvik därefter alla inverterade ställningar (skulderstående etc) tills menstruationen upphört.

Går du på kurs en gång i veckan och fick mens precis den dagen, kan du absolut yoga om du vill och mår bra. Men hoppa gärna över alla upp och ner-ställningar (skulderstående, huvudstående osv).

ladies holiday
yoga holiday

MÅN-DAGAR

Enligt Ashtanga-traditionen tar man “Yoga Holiday”, dvs ledigt från yogan, vid fullmåne och nymåne.

Eftersom vi består till 70% av vatten påverkar månens faser oss, precis som med havets ebb och flod.

Nymånen gör oss lugna och jordade, men också tyngre och stelare. Vid fullmåne har vi extra mycket energi, men kan också vara emotionella och obalanserade.

Ashtanga Yoga Uppsala har öppet som vanligt på mån-dagarna. Men om du märker att du påverkas mycket av måncykeln (t ex har svårt att sova vid fullmåne), så kan det vara bra att åtminstone ta det lugnare de dagarna.

 

Mån-dagar 2018:

Januari

Tis 2.1 fullmåne

Ons 17.1 nymåne

Ons 31.1 fullmåne
.

Februari

Tors 15.2 nymåne
.

Mars

Fre 2.3 fullmåne

Lör 17.3 nymåne

Lör 31.3 fullmåne
.

April

Mån 16.4 nymåne

Mån 30.4 fullmåne
.

Maj

Tis 15.5 nymåne

Tis 29.5 fullmåne
.

Juni

Ons 13.6 nymåne

Tors 28.6 fullmåne
.

Juli

Fre 13.7 nymåne

Fre 27.7 fullmåne
.

Augusti

Lör 11.8 nymåne

Sön 26.8 fullmåne
.

September

Sön 9 sep nymåne

Tis 25.9 fullmåne
.

Oktober

Tis 9.10 nymåne

Ons 24.10 fullmåne
.

November

Ons 7.11 nymåne

Fre 23.11 fullmåne
.

December

Fre 7.12 nymåne

Lör 22.12 fullmåne